Anna Lund

Välkommen in i projektet Anna Lund! Hon är 30 år gammal och bor idag i Stockholm men är uppvuxen i Mariestad.

Hon arbetar som trummis och frilansar på heltid. Hon har alltid gillat musik sedan hon var liten. Sen började hon att spela gitarr i kulturskolan men blev helt förälskad i ett annat instrument, trummorna beskriver hon för mig i våran intervju. Det tog många år innan hon började spela trummor men när hon väl gjorde det, då va hon fast fortsätter hon.

Hon har mestadels spelat frijazz och pop och har bla spelat med Mariam the Believer, Marilyn Mazur, Anna Högberg Attack, Frida Hyvönen, Mögel, Ane Brun.

Hennes tips till er därute som är sugna på att börja spela trummor är att spela till skivor, det tycker hon alltid är kul, och då får man en känsla av hur det är att vara i musiken och få feeling. Samt att det är väldigt viktigt att våga fråga andra om de vill spela med en!

”Jag har nog sen sena tonåren velat spela så mycket trummor det bara går. Och det drivet har liksom hängt kvar, att jag är lite beroende av den där känslan som infinner sig när jag spelar trummor tillsammans med andra musiker”.

Tack Anna för att du nu är en del av mitt projekt!🙏🏼🥁🤩

1. Vad heter du?

Anna Lund

2. Hur gammal är du?

30 år gammal

3. Var bor du idag?

Stockholm

4. Var är du uppvuxen?

Mariestad

5. Vad arbetar du som?

Trummis

6. Jobbar du som trummis på heltid?

Ja, jag frilansar på heltid.

7. Varför ville du bli trummis?

Jag har alltid gillat musik sen jag va liten. Sen började jag spela gitarr i kulturskolan men blev helt förälskad i ett annat instrument, trummorna! Det tog många år innan jag började spela trummor men när jag väl gjorde det, då va jag fast. Gillar allt med trummorna, hur de låter, hur anslaget känns. Det fysiska, att det är lite som att dansa och spela musik samtidigt.

8. Vilka artister har du spelat med?

Jag har mestadels spelat frijazz och pop och har bla spelat med Mariam the Believer, Marilyn Mazur, Anna Högberg Attack, Frida Hyvönen, Mögel, Ane Brun

9. Vad är din hemliga specialitet som trummis?

Herregud jag vet inte! Kanske fokus på att det ska bli bra musik, en bra helhet. Köra på o ha kul.

10. Vad är ditt bästa konsertminne genom dina tider som yrkessam musiker?

När jag spelade med Frida Hyvönen på Statement festivalen i Gbg 2018, det var sån värme och tryck från publiken och så kul att spela. Publiken skrek å peppade så mycket så det skrapade i öronen, det var så gött!

11. Vilken artist har varit roligast att jobba tillsammans med?

Typ alla! Gillar variation, allt från punk till jazz till pop.

12. Tips till dom där ute som är sugna på att börja spela trummor?

Spela till skivor, det tycker jag är kul, och då får man en känsla av hur det är att va i musiken och få feeling. Och att våga fråga andra om de vill spela med en!

Intervjufrågor

Hur upplever du att jämställdheten mellan kvinnor och män är fördelade inom musikbranschen & inom trummorna?

Ojämn.

Det är och har länge varit väldigt ojämnt fördelat kvinnor/män i musikbranschen och bakom trummorna, men på senare år har det börjat bli en jämnare fördelning vilka som får vara med och spela.

Vilka har varit dina förebilder på ditt instrument? På vilket sätt har de påverkat dig?

Hm, hade inte några tydliga förebilder på trummor när jag började spela. Fast jag gillade tidigt Ringo Starr och Topper Headon. Jag växte inte upp i en musikerfamilj så för mig var lärare och elever vid kulturskola och musikgymnasium den stora inspirationen tror jag. Senare kände jag att jag saknade kvinnliga förebilder och nördade då en del på bl.a. Cindy Blackman, Marilyn Mazur, Terry Lyne Carrington, Martina Almgren, Michala Östergaard Nielsen och Maureen Tucker.

Upplever du att man behandlar varandra olika beroende på kön i musikbranschen? På vilket sätt?

Ja jag tycker man fortfarande behandlas olika pga kön. Är ju starka strukturer i vårt samhälle som påverkar oss, hur vi är mot varandra och vad vi tänker om varandra.

För ca 10 år sen när jag gick folkhögskola och musikhögskola var det många som kallade mig tjejtrummis och kunde säga rakt ut att “du är bara här för att du är tjej” eller “du har fått det där giget eller stipendiet för att du är tjej” (underförstått “inte för att du är bra trummis”).

Det påverkade mitt sjävförtroende mycket, men det har blivit mindre sådana kommentarer de senaste åren i takt med att jag blivit mer etablerad och äldre. Men det är fortfarande vanligt när jag spelar med andra kvinnor att vi presenteras som “tjejband”.

Har du varit med om att någon har blivit behandlad på ett annorlunda sätt?

Ja jag själv och andra kvinnor som spelar behandlas ofta annorlunda. Det blir mer tydligt om jag är ensam kvinna i sammanhanget. Det kan vara allt från jargonger som man inte får en chans att va med i, att någon berättar hur man ska spela sitt instrument, till sexuella trakasserier. Jag försöker vara noga med att ha öronen och ögonen öppna så jag kan hjälpa till om någon blir orättvist behandlad.

Vad har du haft som inre driv till att nå dit du är idag?

Jag har nog sen sena tonåren velat spela så mycket trummor det bara går. Och det drivet har liksom hängt kvar, att jag är lite beroende av den där känslan som infinner sig när jag spelar trummor tillsammans med andra musiker.

Varför tror du att det beror på att det flest är män som sitter bakom trumsetet?

Jag tror det beror på gamla strukturer och normer. Och att män har och har haft de flesta maktpositioner inom musik, som kapellmästare eller bokare osv. Och att de då ofta frågar/ger jobb till dem de känner till, killkompisar som är musiker som dom är vana att spela med. Att många inte vill eller tänker på att gå utanför sin vanliga krets tror jag är ett av problemen!

Framtiden

Om du får spekulera om framtiden:

Hur tror du fördelningen mellan kvinnor och män kommer se ut i framtiden i musikbranschen? Inom ditt instrument?

Bättre, jag känner mig hoppfull!

Övriga tankar som du vill lyfta kopplat till jämställdheten inom branschen?

Musiker som du tycker jag borde kontakta och isåfall kontaktuppgifter till dessa!