Lovisa Sjöberg

Låt mig presentera Lovisa Sjöberg Nordahl för er. Hon är 27 år gammal och bor i Bredäng som är en söderort till Stockholm men hon växte upp i Danderyd.

Hon arbetar 100% som musiker, har sitt egna företag och frilansar som gitarrist och hon berättar i våran intervju att det är fantastiskt att hon kan göra det!

Främst har hon spelat med Zara Larsson, henne har hon lirat med sen 2015, det har tagit upp hennes mesta tid. Sen har hon även hunnit spela med lite andra härliga artister; Janice, SVEA, Andreas Wijk, Peg Parnevik.

”Det har varit en helt fantastisk resa sen 2015, att resa och turnéera världen runt. Det har varit helt fantastiskt för att det har varit med fantastiska människor.”

Hon tycker det är väldigt viktigt att få den som hon kompar att känna sig trygg, om hon till exempel spelar akustisk gitarr själv med en artist så spelar hon gärna “enkelt” och inte avancera till det för mycket så att det blir tryggt och tydligt för den som sjunger.

Hennes pappa är musiker och spelar gitarr och renässans-luta, så det blev rätt naturligt för Lovisa att börja spela gitarr. Hon sökte till lite olika musik-gymnasium men kunde egentligen inte spela så bra fortsätter hon, men avslutar med att säga att hon hade turen att komma in.👏🏼🎸

Tusen tack Lovisa för att du är den du är, du är en stor förebild för många unga musiker därute!❤️😎

1. Vad heter du?

Lovisa Sjöberg Nordahl

2. Hur gammal är du?

27 år gammal

3. Var bor du idag?

Jag bor i Bredäng, en söderort till Stockholm

4. Var är du uppvuxen?

Jag är uppvuxen i Danderyd, norr om Stockholm

5. Vad arbetar du som?

Jag jobbar 100% med musik, jag har mitt egna företag och frilansar som gitarrist

6. Jobbar du som musiker på heltid?

Ja, och det är helt fantastiskt att jag kan göra det!

7. Varför ville du bli musiker?

Min pappa är musiker och spelar gitarr och renässans-luta, så det blev rätt naturligt att jag börja spela gitarr. Jag sökte till lite olika musik-gymnasium men kunde egentligen inte spela så bra, men hade turen att komma in. Så när jag började på gymnasiet så började jag spela elgitarr och det var ju väldigt kul, och att få spela i band, det hade jag inte gjort innan så det var ju en väldigt häftig känsla!

8. Vilka artister har du spelat med?

Främst så har jag spelat med Zara Larsson, henne har jag spelat med sen 2015, så det har tagit upp min mesta tid. Sen har jag även hunnit spela med lite andra härliga artister; Janice, SVEA, Andreas Wijk, Peg Parnevik, Astrid S, gruppen Ladies Got The Blues, LOVA, Lou Elliotte, Maia Wright etc.

9. Vad är din hemliga specialitet som gitarrist?

Oj, va svår fråga. Det kanske inte är en specialitet, men jag tycker det är väldigt viktigt att få den jag kompar att känna sig trygg, om jag till exempel spelar akustisk gitarr själv med en artist så spelar jag gärna “enkelt” och inte avancera det för mycket så att det blir tryggt och tydligt för den som sjunger. Elgitarr-mässigt så tycker jag det är väldigt kul med sound och ljud, jag har en Line6 helix floor, det är en digital gitarrmultieffekt i pedalform. Det finns nästan oändligt med effekter och sånt vilket kan va lite överväldigande ibland, men det ger en möjligheten att hitta det ljudet jag exakt söker. Jag tycker det är väldigt kul att jobba med olika reverbs och delays.

10. Vad var det bäst med att få lira med Zara Larsson?

Det har varit en helt fantastisk resa sen 2015, att resa och turnéera världen runt. Det har varit helt fantastiskt för att det har varit med fantastiska människor. Vi har blivit som en familj hela bandet och Zara. Det är så viktigt att ha folk man är trygg med på turné, alla har vi dåliga dagar eller går igenom något tufft i privatlivet, då behöver man kunna prata om det och det har vi verkligen kunnat vilket har gjort att vi har kommit väldigt nära. Så sammanhållningen är jättebra och det är jag väldigt glad över.

11. Roligaste låten att spela med Zara och kanske övriga musiker?

Det roligaste låten att spela med Zara har alltid varit ‘Never Forget You’, den är så köttig och jag rockar på rätt mycket på gitarren med feta ljud. Den är också en av Zara största låtar så då brukar det va att publiken sjunger med och det är ju alltid kul! ‘Wanna Be Your Baby’ var otroligt rolig att spela, det tyckte alla i bandet, men den spelade vi tyvärr bara 2015 och 2016, den är inte så känd så vi spelar inte den längre. Zara har precis släppt nytt album och de låtarna är väldigt kul att spela, de är lite mer “bandiga” och är roliga gitarrfigurer på.

12. Vad är ditt bästa tips till att bli en riktigt grym gitarrist?

Ojoj, va svårt. Att va lyhörd och positiv när du är i olika sammanhang, spelet är inte det viktigaste, du måste funka att jobba med också och va en trevlig person, det spelar liksom ingen roll hur snabb du är på att spela, det sociala måste funka också om du ska jobba i grupp. Omge dig med människor som uppskattar ditt spel. Öva är ju bra men öva på saker som är roligt, jag är tyvärr inte alls så duktig på att öva, borde göra det mer haha. Men jag tycker det är viktigt att när man väl övar så gör det på ett roligt sätt, jag tycker det är kul att planka låtar, då lär jag mig samtidigt mycket om sound och teknik.

13. Hur lär du dig låtar och annat snabbast? Tips till folk som vill börja hålla på med musik?

Jag lyssnar om och om igen på låtarna för att “lära känna” låtarna så väl som möjligt. Sen så skriver jag upp formen på ett papper och skriver ner anteckningar bredvid varje del men ackord och idéer på hur jag ska spela. Sen spelar jag låten om och om igen så jag lär mig den utantill.

Intervjufrågor

Hur upplever du att jämställdheten mellan kvinnor och män är fördelade inom musikbranschen & inom ditt område?

En väldigt stor fråga som jag tycker är svår att besvara. I det stora hela så är det långt ifrån jämställt mellan könen, som det gäller i alla branscher. Detta är någon jag har vant mig vid, som alla icke-män måste vänja sig vid. Så jag tänker inte så jättemycket på det i mitt jobb längre, för jag jobbar ofta med människor som jag känner nu för tiden. Det som jag tycker är tråkigt är att det blir väldigt ofta fokus på att jag är tjej som spelar gitarr, att jag inte bara får vara en gitarrist liksom, det ska ofta kommenteras att jag är tjej också. Jag älskar att vara en del av “kampen” att vi får en mer jämställt värld och jag har förstått att jag alltid kommer behöva va det och det känns både coolt och tröttsamt. Som kvinna i musikbranschen känner jag ofta att jag behöver bevisa mig, så folk fattar att jag faktiskt har koll. Jag har också ett väldigt dåligt självförtroende jämfört med mina manliga musiker-kollegor, jag har verkligen fått jobba på att våga ta plats i en grupp av killar.

Vilka har varit dina förebilder på ditt instrument? På vilket sätt har de påverkat dig?

Min pappa spelar gitarr och renäsanns-luta så det var naturligt för mig att börja spela gitarr. Andra förebilder har varit Joni Mitchell, Radiohead, Rival Sons, Louise Hoffsten och många fler. Men mina största förebilder är och har varit mina vänner och kollegor, jag inspireras väldigt mycket av mina musiker-vänner, på olika sätt, kan va av deras spel, av deras energi eller passion för musik. Är så stolt över alla mina musiker-kollegor.

Upplever du att man behandlar varandra olika beroende på kön i musikbranschen? På vilket sätt?

Ja absolut, som jag skrev innan så är det ofta som jag får höra att jag är tjej, att folk kommenterar det, “coolt att du är tjej som spelar gitarr”. Jag upplever att jag behandlas väldigt olikt från mina manliga kollegor, och det är nog ofta inte meningen, men det blir så bara pga strukturer i samhället som vi försöker komma bort ifrån. Som jag sa innan så tänker jag inte lika mycket på det längre jämfört med när jag var ny i musikbranschen, nu är jag omgiven med kollegor som också är mina vänner.

Har du varit med om att någon har blivit behandlad på ett annorlunda sätt?

Det är ofta folk som har suttit i publiken som kan komma fram och kanske säga kommentarer som “shit va duktig du är, du spelar som en kille” eller “wow det trodde jag inte att du skulle va så duktig”, folk menar ju väl men det är inte alls en komplimang i mina öron. Ibland kan jag orka ifrågasätta och förklara att jag förstår att du menar väl men nästa gång bör du formulera dig på ett annat sätt. Man får ta den kampen när man orkar men det skulle ta för mycket energi om jag skulle göra det varje gång. Man får “choose your battles”. Men det bästa är ju att få prata ut om sånt här med sina kvinnliga kollegor, och stötta varandra om det är något som händer någon annan. Det är även viktigt att prata om sånt här med sina manliga kollegor, så att de kan få en inblick i hur det kan va för en kvinna i musikbranschen. Så att vi alla kan hjälpa till att göra ändring på det.

Vad har du haft som inre driv till att nå dit du är idag?

Jag har alltid tyckt det varit kul att spela i ett band. Den gemenskapen är magisk för mig. Så det skulle va väldigt häftigt att i framtiden ha ett eget band som skriver egen musik. Musiken är mitt jobb i dag och det tycker jag är jättekul och jag är otroligt tacksam över allt jag har fått vara med om. Det har även varit slitigt så om jag kommer jobba med musik livet ut så kommer det nog behöva ändra form lite ibland, så att det inte blir samma sak hela tiden. Hade varit kul att testa på att skriva mer, spela med fler olika artister och projekt, men jag kommer absolut alltid hålla på med musik på ett eller annat sätt.

Varför tror du att det beror på att det flest är män som sitter bakom trumsetet?

Män har lättare att ta plats än kvinnor tycker jag för att vi och samhället har gett mer plats åt männen i alla olika branscher, då tycker jag att det inte är så konstigt att det syns flest män även bakom trumsetet tyvärr.

Framtiden

Om du får spekulera om framtiden:

Hur tror du fördelningen mellan kvinnor och män kommer se ut i framtiden i musikbranschen? Inom ditt instrument?

Jag hoppas såklart på 50/50, och jag tror verkligen på att vi är på väg mot ett mer jämställt samhälle, men det tar tid! Vi kvinnor får fortsätta att backa varandra, att alla ska få kunskap och bli pålästa över hur feminism är bra för alla. Att fler kvinnliga musiker åker runt på musikskolor och har workshops och clinics på skolor och inspirera unga icke-män-musiker.